Saturday, December 11, 2010

APAKAH JALAN YANG TERBAIK..

TIADA JALAN YANG PALING BAIK SELAIN JALAN UNTUK MENDEKATI ALLAH

Tahukah anda apakah bahagia itu? Adakah ia terletak pada harta yang banyak atau jawatan yang tinggi? Untuk menjawab persoalan ini, eloklah kita cuba perhatikan keadaan wanita yang berikut ini:
Pasangan suami isteri sedang bertengkar amat sengit, si suami berkata “aku akan membuat engkau susah!” si isteri menjawab dengan tenang: “ anda tidak akan mampu” suaminya berkata: “ mengapa tidak?” si isteri menjawab : “ jika kebahagiaan itu terletak pada harta,maka anda boleh menahannya dariku, jika kebahagiaan itu terletak pada perhiasan,maka anda boleh menghalangnya supaya ia tidak sampai kepadaku. Kebahagiaan itu bukan pada apa yang anda miliki atau apa yang dimiliki oleh manusia lain, tetapi kebahagiaan itu aku temukan pada keimananku di dalam hati.dan hatiku tidak ada yang boleh menguasai kecuali Tuhanku.”
Benar! Itulah kebahagiaan yang sebenar,yakni kebahagiaan iman. Tidak ada yang merasakannya kecuali orang yang hatinya,jiwanya dan fikirannya mengalirkan cinta kepada Allah. Yang mempunyai kebahagiaan dari-Nya dengan ketaatan.
        Tidak ada cara untuk memperolehi kebahagiaan melainkan dengan mengikuti ajaran agama Allah yang benar, sesiapa yang mengetahui jalan ini, maka tidak akan menjadi masalah baginya samaada tidur di pondok, berbantalkan jerami atau hanya makan sepotong roti tetapi ia menikmati dan bahagia dunia akhirat.

MEMANG TIDAK DINAFIKAN HARTA PERLU UNTUK MENJALANI HIDUP, TETAPI KITA HIDUP DI DUNIA BUKANLAH SEMATA-MATA UNTUK MENCARI HARTA …

2 comments:

  1. emmmm tk nmpkla......cmne nk bce...hahahahahahahahhahahahha....ya ukhti...hahahahahahha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...