Friday, October 28, 2011

zulhijjah kembali

                                   بسم الله الرحمن الرحيم

In the name of Allah, dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang, maha mendengar lagi maha mengasihani, maha pengampun lagi maha agung, maha mengetahui setiao sesuatu, maha bijaksana lagi maha perkasa.
أشهد ان لا اله الا الله، وأشهد أن محمد رسول الله

Setelah syaaban ramdhan hadir,ramadhan pergi syawal penyeri, syawal kembali zulkaedah mengganti, hadir pula zulhijjah yang diberkati.
Alhamdulillah di usia ini, masih diberi kesempatan utk melalui kehidupan di bulan2 mulia ini, hari ini jumaat, 28 aktober 2011 bersamaan 1 zulhijjah 1432hijrah, Alhamdulillah Allah masih member keizinan untuk bersama bulan ini…Ayuh tingkatkan iman dan amal, bersama mengejar redha Illahi, rahmat syurgawi.. inshaAllah.

Banyak sunnah yang dapat kita amalkan di bulan ini juga seterusnya, menerusi perkongsian di web di bawah, moga ia memberi manfaat kepada diri ini juga kalian.


wallahua’lam…

1 comment:

  1. Daripada Abu Sa’id al-Khudri Radiallahu ‘anhu, Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jum’at, dia akan disinari oleh cahaya di antara dua jumaat. [HR al-Hakim di dalam al-Mustadrak: 3320, Shaikh al-Albani menyatakan ia sahih, lihat Sahih al-Jami’: 6470]

    Ibn ‘Abbas r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: Tiada hari yang mana amal soleh pada hari itu lebih dicintai Allah daripada sepuluh hari (awal Zulhijjah). Para sahabat bertanya: Ya Rasulullah, tidak juga jihad di jalan Allah? Baginda s.a.w menjawab: Tidak juga jihad di jalan Allah melainkan jika seorang lelaki itu keluar dengan nyawa dan hartanya, dan dia tidak pulah (terbunuh). [Sunan at-Tirmizi: 687, Imam at-Tirmizi berkata: Hadis ini Hasan Sahih Gharib]

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...